Jdi na obsah Jdi na menu
 


Supreme Commander Forged Alliance

Moje recenzička na výbornou sci-fi RTS s názvem SUPREME COMMANDER.

article preview

Tuto gamesu jsem si koupil na Steamu jen za 3 eura poté, co mi ji ukázal kamarád.

Hra mě velice zaujala a proto by zde článek o ní neměl chybět.

Na výběr jsou zde 4 frakce - UEF, Cybran, Aeon a Seraphim.

Každá rasa má samozřejmě své výhody a nevýhody.

Ve hře jsou dvě základní suroviny - Hmota (Mass) a Energie (Energy). Hmotu lze těžit buďto na poli pro extraktor (extraktory těží hmotu neomezeně) nebo ji lze Recyklovat (Reclaim). K recyklaci mohou být na mapě stromy a skály, avšak zrecyklovat lze i zničené jednotky a budovy. Tyto zdroje nejsou neomezené, ale v bitvě z vás reclaim hmoty může udělat velmi nebezpečného protivníka. Samotný reclaim nezničených objektů ubírá HP, avšak zrecyklovat hmotu lze až když HP objektu dosáhne nuly a objekt je tedy zničen. Energii lze produkovat elektrárnami a generátory. Pokud hodnota suroviny dosáhne maximální kapacity skladů, pak suroviny propadají (tzv. Waste). Od toho jsou zde sklady suroviny (Mass / Energy Storage). Tyto sklady dávají bonus k produkci, když je postavena hned vedle produkující budovy - Adjacency bonus.

Základem hry je velící jednotka ACU (Armored Command Unit), která je schopna bojovat, staví budovy a má 3 druhy vylepšení (na levou a pravou ruku a na záda). Mezi vylepšeními jsou např. vylepšení zbraní, osobní štíty, RAS (produkce surovin), Tech levely pro stavby, rychlejší obnova HP, či teleport. ACU mají tzv. Overcharge cannon, či EMP, které je možno použít v boji. Tyto speciální schopnosti vyžadují energii!

Při základním vítězném pravidle ,,Assassination" je jednotka ACU hlavním cílem hry. Pokud je hráčovo ACU zničeno, pak hráč prohrává a vypadává ze hry. Pokud je hráč poražen, pak jsou všechny jeho jednotky a budovy zničeny. Pokud jste v útoku a máte nakročeno ke zničení protivníkova ACU, snažte se nebýt v jeho těsné blízkosti. ACU totiž při zničení exploduje atomovým výbuchem. (Pro přežití výbuchu jiného ACU je třeba mít více než 2500HP).

Va hře lze hrát 3 druhy sil - Land (Pozemní síly), Air (Vzdušné síly) a Navy (Námořní síly). Každý druh sil má své továrny.

Ve hře jsou 3 technologické pokroky. S třetí technologií může hráč stavět i experimentální jednotky a budovy.

V továrně Tech1 lze vyrábět jen jednotky Tech1. Pokud vylepšíte továrnu na Tech2, můžete vyrábét jednotky Tech2, ale i Tech1, které jsou vyráběny daleko rychleji. 

(V továrně Tech3 lze rychleji vyrábět jednotky Tech2 a ještě rychleji Tech1).

K vylepšení továrny je třeba mít alespoň jednu HQ továrnu. Ostatní továrny pak mohou být vylepšeny v kratším čase a za daleko nižší ceny. Pokud je ale zničena HQ továrna, pak lze v ostatních továrnách stavět pouze jednotky Tech1, dokud opět nepostavíte a nevylepšíte HQ továrnu.

V továrnách lze vyrábět Engineery (Ženisty), kteří mohou stavět budovy (samozřejmě v závislosti na Tech konkrétního Engineera). Engi Tech 1 může zahájit pouze stavby Tech1, avšak mohou asistovat při stavbě vyšších technologií, které započala jiná (vyšší) jednotka. Ženisti vyššího Tech levelu mají vyšší Build Power. Pokud pošlete ženistu do prostoru, kde jsou recyklovatelné zdroje, můžete mu dát za úkol automaticky sbírat hmotu v jeho okolí tak, že zadáte rozkaz Patrol a kliknete na strom, skálu, či zničený objekt. Rychlost Reclaimu pak závisí na ženistově Build Power.

Mezi stavbami UEF, či Cybranu jsou na Tech2 tzv. Engineering Station (Ženistická stanice).

Stanice od UEF vyrábí ženistické drony. Stanice Tech2 má jednoho drona a vylepšení stanice na Tech3 přidá druhého. Tito droni mají podstatně nižší Build Power a velmi málo HP, ale jejich výhodou je, že mohou letět i na druhou stranu mapy a tam asistovat. Pokud jsou drony sestřelny, pak se automaticky obnovují v ženistických stanicích (ale to stojí suroviny a nemálo času).

Stanice od Cybranu má velký Build Range, Build Power a je možno je 2x vylepšit, čím Build Range a Build Power stoupá. Tyto stanice nejsou mobilní - tam kde je postavíte, tam budou sloužit.

Jednotky a obranné prvky mají nejrůznější zbraně s různým poškozením. Jednotky mohou mít více zbraní, zatímco každý obranný prostředek má vždy jen jednu zbraň (podle typu - Direct, AntiAir, Artillery, Missile, atd.).

V Tech2 stavbách jsou dělostřelecké věže (Artillery) s velkým dostřelem a plošným poškozením. Pokud těmto věžím postavíte Tech1 generátory energie, pak věž dostává bonus k rychlosti střelby.

Dále jsou v Tech2 odpalovače taktických raket a obranné protiraketové věže, které taktické rakety sestřelují. Taktické rakety mají velkou účinnost a dost velký dosah, avšak střelba na pohybující se cíle vyžaduje opravdu velkou dovednost. Odpálení rakety totiš trvá a její následný let na cílové místo není zrovna okamžité. Výroba taktických raket vyžaduje suroviny a je možno ji asistovat ženisty, drony, či stanicemi.

Další dělostřelectvo je v Tech3. Tyto děla nejsou mobilní, ale mají obrovský dosah a vysoké poškození. Pokud k němu přistavíte Tech3 Power Generator, získává dělo opět bonus k rychlosti střelby.

Mezi stavbami Tech3 je silo atomových strategických střel (Strategic Missile), které nemají omezení dostřelu. Vyrobit atomovou střelu ale trvá a při asistování je třeba mít dostatečnou produkci energie. Proti strategickým střelám je zde pak protiraketové silo SMD (Strategic Missile Defense). V něm je taktéž třeba protiraketovou střelu vyrobit, ale její výroba je časově rychlejší, než výroba strategické střely. Jedna protiraketová střela zneškodní jednu strategickou střelu (S vyjímkou experimentální střely od frakce Seraphim, na kterou musí být použity dvě protiraketové střely!).

Každá frakce má své experimentální jednotky a stavby. Jedná se o ultimátní technologie. Např. frakce Cybran může postavit jednotku Monkeylord, což je velký robotický pavouk, vyzbrojený laserem a protileteckýma raketkama. Frakce UEF může postavit jednotku FatBoy, což je obrovská mobilní továrna, schopná stavět pozemní jednotky kdekoliv, kde se nachází a to navíc rychleji než v továrně Tech3. FatBoy navíc disponuje dělostřeleckou výzbrojí a má i malý energetický štít. Frakce Aeon má ve svém experimentálním arzenálu tzv. Paragon, což je ultimátní generátor surovin. Frakce Seraphim má mezi experimentály již zmíněnou experimentální strategickou střelu, která má daleko větší sílu, než normální Tech3 strategická střela a na její zneškodnění je potřeba dvou protiraketových střel.

Během bitvy jsou velice užitečné generátory štítů. Generátor má vždy nějaký dosah a hodnotu životnosti štítu. Energie štítů je postupně doplňuje a její doplňování smí asistovat jakákoliv stavební jednotka. Štít pak pohlcuje nepřátelské střely, které by jinak dopadaly na vaše jednotky, či stavby. Pokud je štít vybit, pak se musí znovu nabít od hodnoty 0 až do 100% jeho kapacity - pak je štít znovu zapnut. K chodu generátoru štítu je samozřejmě třeba mít energii. Pokud energie ve vašich skladech klesne na nulu, štíty se vypnou a znovu se nabíjí od 0 až do 100% hodnoty štítu. Je nutné zmínit, že štíty pohlcují střely, ale neubrání vás před atomovým výbuchem! Takže schovávat se s ACU do sítě několika štítů vám před strategickou střelou nepomůže.

Jednotky a budovy mají velmi realistické poměry velikostí. Tank Tech1 je maličký a vedle něj experimentální Megalith je tak velký, že je možno malé jednotky, ale i menší budovy jednoduše rozšlapat. Experimentální stroje jsou těžce ozbrojené a jejich použití bývá velmi často konečné - když se k vám dostane menší pavouk (Monkeylord - frakce Cybran), jeho laser vás sesmahne za několik vteřin.

Ve hře je také velmi realistická fyzika a chování všech objektů (jednotek a jejich střel). Například Artilerie při střelbě nemusí vždy zasáhnout svůj cíl - počítejte s rozptylem střel. Taktéž pokud dělostřelectvo střílí na velkou vzdálenost po pohyblivější jednotce, pak je možno s touto jednotkou uhnout. Střela logicky nezmění svůj směr a pokračuje na místo, kam byla odpálena a nenásleduje svůj cíl, jak tomu bylo ve spoustě starých strategií.

Vzdušné jednotky mají svou dráhu letu a při její změně se musí obloukem otočit (kromě Gunshipů - vrtulníků, které poletují kolem svého cíle a nepřetržitě do něj střílí). Když bombardéry shodí svou nálož, musí se s náletem otočit aby shodili další, přičemž shozeným bombám trvá, než dopadnou.

V nabídce FAF klienta lze stahovat velké množství různých map a MODů.

MODy upravují styl nebo pravidla hry. Jsou zde např. MODy, které zvětšují Build Range, zvětšují Build Power, zvyšují produkci surovin, upravují vlastnosti obranných prvků, zvyšují HP jednotek a budov, či do hry mnoho budov, ale i jednotek přidávají. Nakonec jsou zde MODy pro styly hry Phantom nebo Survival. Některé MODy však nelze kombinovat při nastavení hry - MODy se mezi sebou poperou a v bitvě je pak mnoho chyb. Mnoho MODů však mohou hru vylepšit nebo zkomplikovat.

Moje oblíbená mapa v SC se jmenuje Astro Crater Battles. Základní typ mapy je 3vs3, ale jsou i verze mapy 4vs4, 5vs5, 6vs6, či 3vs3vs3vs3. Vzhled mapy je jednoduchý. V rozích proti sobě jsou dva kulaté ostrovy, které jsou spojené cestou skrz střed mapy a okolo je voda. Na této mapě má každý hráč určitou funkci (Middle, Air, Eco). Middle hráč má za úkol bránit středovou cestu mezi ostrovy. Air hráč zajišťuje scouting - špehování nepřátel a protivzdušnou obranu - tedy zajištění vzdušného prostoru. Eco hráč buduje produkci surovin na maximum a pak investuje do superzbraní (experimentální jednotky, strategické střely, či například Tech3 Artilerii).

Hru převelice doporučuji! Jednoduše je to mnoho zábavy za málo peněz - tedy aspoň v mém případě, kdy jsem si hru pořídil jen za 3€...

Pokud Supreme Commander Forged Alliance hrajete a měli byste zájem někdy spojit, či porovnat síly, najdete mě tam pod přezdívkou GayFish (hraji výhradně za růžovou barvu), ale klidně se ozvěte na FB (viz. kontakty). Za další CZ/SK spoluhráče budu jen a jen rád!

Pokud jste se dočetli až sem, pak vám děkuji za vaši návštěvu a váš čas, který jste u mě strávili. Mějte se co nejlépe a pokud jste hráč/ka, pak přeji mnoho štěstí do vašich následujících bitev.