Supreme Commander - Základní pojmy
Základní pojmy Supreme Commander: Forged Alliance.
Mass
Hmota (fyzická surovina) je jeden ze dvou základních zdrojů.
Hmotu lze těžit díky extraktorům (MEX), nebo za použití ženistů (Reclaim).
Jako hmota jsou brány veškeré fyzické prvky na mapě, kromě mapy samotné.
Jsou to prvky jako skály, stromy a kameny, které se dají zpracovat. Dále jsou to samozřejmě veškeré prvky, na které byla hmota použita - zničené jednotky a stavby hráčů nebo civilů.
Největší nároky na hmotu mají námořní síly.
Energy
Energie je druhý základní zdroj, který je potřeba ke stavbě, ale i funkci prostředků (MEX, Shield Dome, Radar, Sonar, Stealth, Cloaking). Pokud je spotřebována všechna energie (hodnota je 0) vypnou se štíty, radary, sonary, maskovací funkce a klesne výkon MEXů.
Energie je potřeba mnoho (především pro funkci štítů), ale například výzkumy na ACU vyjdou taky draho. Nejvíce energie však potřebuje výroba letectva.
Vzdušné síly jsou na energii nejnáročnější.
Resources Bar
Během hry je v horním levém rohu viditelná tabulka se stavem vašich surovin.
Vrchní surovina (zelená) je hmota a spodní (oranžová) je energie. Na tabulce vidíte aktuální obsah vašich skladů a maximální kapacitu vašich skladů. Dále pak vidíte hodnotu Income a nakonec Income detail.
-
Income - Je momentální hodnota příjmů surovin. Hodnota znázorňuje váš příjem za jednu sekundu. Pokud je hodnota v plusu, pak se přijaté suroviny ukládají do skladů, dokud není dosažena maximální kapacita - pak dochází k tzv. Waste. Pokud je hodnota v mínusu, pak jsou spotřebovávány zásoby ze skladů. Pokud klesne hodnota skladů na 0, pak je výkon všech pracujících jednotek a továren snížen (výkon je pak procentuálně rozdělen mezi všechny pracující prvky podle jejich Build Power).
-
Income detail - Je momentální hodnota příjmů a výdajů. Jsou to ta čtyři čísla úplně vpravo (obr.1). Horní znázorňuje váš příjem a červené vaši spotřebu. Výslednou hodnotu pak vidíte ve formě Income.
obr.1
ACU - Armored Command Unit
Obrněná velitelská jednotka je základem hry. Každá frakce má svého specifického ACU, zpracovaného do podoby velkého robota. S touto jednotkou začíná každá bitva a tato jednotka je váš hlavní cíl. ACU má základní produkci 1M a 20E, a zároveň má schopnost suroviny skladovat (650M a 4000E). Je to obojživelná jednotka (dokáže se pohybovat po zemi, ale i ve vodě), vlastní svůj osobní Omni Sensor, je schopna stavět a je efektivně bojeschopná. ACU každé frakce má 3 typy výzkumů (vybavení) - levá ruka, záda a pravá ruka. Z těchto tří ,,skupin” můžete mít vždy jeden druh vybavení, ale během hry je možné je měnit - to probíhá samozřejmě výrobou vybraného vybavení.
Pokud se hraje pravidlo vítězství ,,Atentát”, pak je ACU hlavním cílem hry. Zničením nepřátelského ACU jej vyřadíte ze hry. Zničení ACU doprovází ,,Death Nuke” (ACU vyvolá atomový výbuch) a veškeré hráčovy jednotky a budovy vybuchnou (viz.Sdílení jednotek).
SUPPORT ACU - Je podpůrná jednotka typu ACU, avšak s jinými atributy a jiným vybavením. Dají se použít ke zvýšení produkce surovin, ale jsou i velmi účinnými útočnými jednotkami. SUPPORT ACU může taktéž stavět všechny stupně technologie.
MEX - Mass Extractor 2x2
Může být postaven pouze na určitých místech, označených zelenou značkou.
Zde těží hmotu bez omezení - je to nevyčerpatelný zdroj. Má tři stupně technologie - MEX1,2,3.
MEX využívá energii. Pokud je energie nedostatek, pak se procentuálně snižuje výkon extraktorů.
Dá se postavit Ring se Storage a získat bonus k těžbě.
Pokud je k MEX přistavěná továrna, pak má tato továrna sníženou spotřebu hmoty.
T2MF / T3MF - T2 Mass Fabricator / T3 Mass Fabricator
Jsou to budovy, které generují hmotu za použití energie. Platí Adjacency při Ring stavbě MS.
T1PG - T1 Power Generator 2x2
T2PG - T2 Power Generator 6x6
T3PG - T3 Power Generator 8x8
Jsou to budovy produkující energii, potřebnou pro chod štítů, krytí, radarů, atd.
Množství vyrobené energie je samozřejmě neomezené, ale T3PG zabírá dost místa.
Dá se obestavět Storage a získat bonus k výkonu generátorů. Přístavba generátoru k továrně snižuje její spotřebu energie. T1PG a T3PG mají funkci Adjacency s budovami T2ARTI a T3ARTI - zvyšují jejich kadenci.
HYDRO - T1 Hydrocarbon Power Plant
Uhlovodíková elektrárna může být postavena na žlutě označeném místě.
Její výkon je +100 Energie - což je jako 5x T1 Power Generator, ale cenově vyjde daleko výhodněji.
(Cena HYDRO je 160M 800E, zatímco 5x T1 Power Generator stojí 375M 3750E)
Při Ring stavbě ES platí Adjacency.
MS / ES - Mass / Energy Storage
Jsou to budovy, fungující jako sklady surovin. Tyto stavby zvyšují maximální kapacitu vlastněných surovin. Navíc mají funkci Adjacency u budov produkujících suroviny - zvyšuje produkci.
ADJACENCY - Vliv přistavených budov
Pokud některé konkrétní budovy (A) postavíte tak, aby byly napojeny na jiné konkrétní budovy (B), pak tyto budovy (B) získávají bonusy.
Funguje to například při Ring stavbě MS kolem MEX. Tento MEX pak získává bonus k produkci hmoty. Pokud MEX obestavíte T1PG, snížíte tím spotřebu energie tohoto extraktoru.
RING - Styl stavby
Jedná se o obestavění budovy ze všech stran. Platí pro stavby 2x2, 6x6 i 8x8.
U struktur 6x6 a 8x8 se dají typy Storage kombinovat (např. 6x MEX a 6x T1PG - tím se může kombinovat výsledný Adjacency bonus.
BT - Build Time
Je to hodnota určující potřebnou dobu k výrobě nebo stavbě. Nejedná se o reálnou hodnotu času. Této hodnoty musí být dosaženo pracovním výkonem stavebních jednotek
BP - Build Power
Je to hodnota, kterou jednotka vykoná za 1 sekundu.
RPD - Reálná Pracovní Doba
Je to reálná časová doba, trvající dokončení procesu.
Výpočet reálné pracovní doby je BT / BP = RPD.
BRN - Build Range
Je pracovní dosah jednotky. V této oblasti je možné stavět budovy, prvky a RECLAIM.
BC - Build Cost
Je celková cena hmoty a energie k výrobě nebo stavbě.
BRT - Build Rate
Jsou hodnoty hmoty a energie, které jsou spotřebovávány za vteřinu. Odráží se na INCOME.
T1, T2, T2 - Tech1, Tech2, Tech3
ENGI1,2,3 - Engineer T1, T2, T3
RECLAIM - Recyklace hmoty
YIELD - Produkce a spotřeba surovin
TELEPORT - Teleporter
LAND - Pozemní síly
AIR - Vzdušné síly
NAVY - Námořní síly
EXP - Experimental
FACTORY - Továrna / Jednotka schopná vyrábět jednotky
RADAR - Pozemní a letecký infotech
SONAR - Námořní infotech
WIN RULE - Pravidla pro ukončení hry
-
Atentát
-
Nadvláda
-
Anihilace
-
Sandbox
ANTI-RUSH RULE - Pravidlo proti ,,rushování”
FOG - Mlha války
SHARE OF UNITS - Sdílení jednotek
-
Sdílet vše
-
Sdílet do smrti
-
Zrádci
-
Přeběhlíci
-
Civilní Dezerce
TIMEOUT - Přestávka (Pozastavení hry)