Jdi na obsah Jdi na menu
 


Supreme Commander Forged Alliance (PC Game)

Moje recenzička na výbornou sci-fi RTS s názvem SUPREME COMMANDER.

article preview

Tuto gamesu jsem si koupil na Steamu jen za 3 eura poté, co mi ji ukázal kamarád.

Hra mě velice zaujala a proto by zde článek o ní neměl chybět.

Na výběr jsou zde 4 frakce - UEF, Cybran, Aeon a Seraphim.

Každá rasa má samozřejmě své výhody a nevýhody - UEF mají nejlepší pozemní jednotky, Cybran mají nejlepší letectvo a Aeon mají nejlepší lodě.

Ve hře jsou dvě základní suroviny - Hmota (Mass) a Energie (Energy).

Hmotu lze těžit buďto na poli pro extraktor (extraktory těží hmotu neomezeně - k chodu extraktorů je nutné dostatečné napájení energií) nebo ji lze Recyklovat (Reclaim). K recyklaci mohou být na mapě stromy a skály, avšak zrecyklovat lze i zničené jednotky a budovy. Tyto zdroje nejsou neomezené, ale v bitvě z vás reclaim hmoty může udělat velmi nebezpečného protivníka. Samotný reclaim NEZNIČENÝCH objektů ubírá jejich HP, avšak zrecyklovat hmotu těchto objektů lze až když HP těchto objektů dosáhne nuly a objekt je tedy zničen (pokud objekt nemá dovednost VOLATILE, nebo pokud jeho zničení nezpůsobí škody ostatním objektům, pak je rychlejší jej zničit za pomocí sebevražedného příkazu - v základu je tento příkaz vedený stiskem kláves CTRL K).

Energii lze produkovat elektrárnami a generátory. Tyto elektrárny energii produkují neomezeně.

Energie je důležitá k funkci radarů, generátorů štítů nebo speciálních dovedností jednotek, jako jsou například osobní štít nebo maskování.

Pokud využíváte ke stavbě budov, či k výrobě jednotek pracovní sílu větší, než je produkce surovin, pak je spotřebováno jejich větší množství až do chvíle, kdy máte dostatek surovin ve skladech. Když hodnota surovin klesne na nulu, pracovní výkon se snižuje v řádu procent podle vaší aktuální produkce.

Pokud hodnota suroviny dosáhne maximální kapacity skladů, pak suroviny propadají (tzv. Waste) - Wasting energie není taková škoda jako Wasting hmoty! Od toho jsou zde sklady surovin (Mass / Energy Storage), které lze stavět dokud na ně máte stavební prostor. Pokud tyto sklady postavíte k příslušné budově, která konkrétní surovinu produkuje, pak sklady dávají bonus k produkci - tzv. Adjacency bonus (pro upřesnění sklad hmoty postavený k extraktoru hmoty a sklad energie postavený ke generátoru energie). Pokud postavíte továrnu na jednotky k budově produkující suroviny, pak má tato továrna sníženou spotřebu konkrétní suroviny (například postavení továrny k extraktoru hmoty snižuje spotřebu hmoty).

Základem hry je velící jednotka ACU (Armored Command Unit), která je schopna bojovat, staví budovy a má 3 druhy vylepšení (na levou a pravou ruku a na záda). Mezi vylepšeními jsou např. vylepšení zbraní, osobní štíty, RAS (Resource Allocation System - k dodatečné produkci surovin), Tech levely pro stavby (zvyšuje i maximální počet HP a pracovní výkon ACU - Build Rate), rychlejší obnova HP, či i velmi užitečný , ale na energii náročný teleport (spotřeba energie k teleportaci závisí na vzdálenosti přesunu). ACU mají tzv. Overcharge Cannon, či EMP, které je možno použít v boji. Tyto speciální schopnosti mají v bitvách velmi velký vliv (Overcharge Cannon způsobuje značné škody - avšak spotřebovává energii - a EMP zasaženou jednotku dočasně vyřadí z boje).

Při základním vítězném pravidle ,,Assassination" je jednotka ACU hlavním cílem hry. K vítězství je nutné zničit ACU všech protivníků. Pokud je hráčovo ACU zničeno, pak hráč prohrává a vypadává ze hry - neplatí pro SACU (Support Armored Command Unit), které lze vyrobit v kvantové bráně (Quantum Gateway).

Pokud je hráč poražen, pak jsou všechny jeho jednotky a budovy zničeny - pozor na dovednost VOLATILE (pokud je zničena budova, či jednotka s dovedností Volatile, pak její výbuch způsobuje značné škody všemu co je v blízkosti).

Pokud jste v útoku a máte nakročeno ke zničení protivníkova ACU, snažte se nebýt v jeho těsné blízkosti. ACU má totiž taktéž dovednost VOLATILE  a při jeho zničení exploduje atomovým výbuchem!

(Pro přežití výbuchu jiného ACU je třeba mít více než 2500HP)

 

Va hře lze hrát 3 druhy sil - Land (Pozemní síly), Air (Vzdušné síly) a Navy (Námořní síly). Každý druh sil má své továrny a je jinak náročný na suroviny - nejnáročnější jsou námořní síly (pozemní jednotky vyžadují více hmoty a letecké zase více energie).

Ve hře jsou 3 technologické úrovně. S třetí technologií může hráč stavět i experimentální jednotky a budovy.

V továrně Tech1 lze vyrábět jen jednotky Tech1, ale pokud vylepšíte továrnu na Tech2, můžete vyrábét jednotky Tech2, ale samozřejmě i Tech1 - tyto jednotky jsou méně náročné na pracovní výkon (Build Rate) a proto jsou pak vyráběny o poznání rychleji. Avšak jednotky Tech1 nejsou v bitvě příliš účinné - pokud se nechystáte nepřítele umořit jejich obrovským počtem.

(V továrně Tech3 lze rychleji vyrábět jednotky Tech2 a ještě rychleji Tech1)

K vylepšení továrny je třeba mít alespoň jednu HQ (Headquarters) továrnu. Ostatní továrny pak mohou být vylepšeny v kratším čase a za daleko nižší ceny. Pokud je ale zničena HQ továrna, pak lze v ostatních továrnách stavět pouze jednotky Tech1, dokud opět nepostavíte a nevylepšíte HQ továrnu na potřebnou technologickou úroveň!

V továrnách lze vyrábět Engineery (Ženisty), kteří mohou stavět budovy (samozřejmě v závislosti na úrovni technologie konkrétního Engineera). Engi Tech 1 může zahájit pouze stavby Tech1, avšak mohou asistovat při stavbě vyšších technologií, které započala jiná (vyspělejší) jednotka. Ženisti vyššího Tech levelu mají vyšší pracovní výkon (Build Rate). Pokud pošlete ženistu do prostoru, kde jsou recyklovatelné zdroje, můžete mu dát za úkol automaticky sbírat hmotu v jeho okolí tak, že zadáte rozkaz Patrol a kliknete na strom, skálu, či zničený objekt (rozkaz Patrol je v základu pod klávesou P). Rychlost Reclaimu pak závisí na ženistově pracovnímu výkonu(Build Rate).

Mezi stavbami UEF, či Cybranu jsou na Tech2 tzv. Engineering Station (Ženistická stanice).

Stanice od UEF vyrábí ženistické drony. Stanice Tech2 má jednoho drona a vylepšení stanice na Tech3 přidá druhého. Tito droni mají podstatně nižší Build Rate a velmi málo HP, ale jejich výhodou je, že mohou letět i na druhou stranu mapy a tam asistovat. Pokud jsou drony sestřelny, pak se automaticky obnovují v ženistických stanicích (ale to stojí suroviny a nemálo času).

Stanice od Cybranu má velký Build RangeBuild Rate a je možno je 2x vylepšit, čímž Build Range a Build Rate stoupá. Tyto stanice nejsou mobilní - stanice jsou schopné asistovat pouze ve svém dosahu (Build Range).

Jednotky a obranné prvky mají nejrůznější zbraně s různým poškozením. Jednotky mohou mít více zbraní, zatímco každý obranný prostředek má vždy jen jednu zbraň (podle typu palby - Direct Fire (přímá palba - proti pozemnm jednotkám), AntiAir (protivzdušná palba), Artillery (dělostřelectvo), Missile (rakety), Anti Navy (proti námořní), atd.).

V Tech2 stavbách jsou dělostřelecké věže (Artillery) s velkým dostřelem a plošným poškozením. Pokud k těmto věžím postavíte Tech1 Power Generator, pak věž dostává Adjacency bonus k rychlosti střelby.

Dále jsou v Tech2 odpalovače taktických raket a obranné protiraketové věže, které taktické rakety sestřelují. Taktické rakety mají velkou účinnost a dost velký dosah, avšak střelba na pohybující se cíle vyžaduje opravdu velkou dovednost. Odpálení rakety totiž trvá a její následný let na cílové místo není zrovna okamžitý. Výroba taktických raket vyžaduje suroviny a je možno ji asistovat ACU, ženisty, drony, či stanicemi. Pokud nechcete za výrobu raket platit nebo nechcete používat nemobilní odpalovače raket, pak můžete vyrobit pozemní, či námořní jednotky, které mají taktické rakety jako součást výzbroje.

Další dělostřelectvo je v Tech3. Tyto děla nejsou mobilní, ale mají obrovský dosah a obrovské poškození. Pokud k němu přistavíte Tech3 Power Generator, získává dělo opět bonus k rychlosti střelby.

Mezi stavbami Tech3 je silo atomových strategických střel (Strategic Missile Launcher). Vyrobit atomovou střelu ale trvá a při asistování je třeba mít dostatečnou produkci energie. Proti strategickým střelám je zde pak protiraketové silo SMD (Strategic Missile Defense). V něm je taktéž třeba protiraketovou střelu vyrobit, ale její výroba je časově rychlejší, než výroba strategické střely. Jedna protiraketová střela zneškodní jednu strategickou střelu (s vyjímkou experimentální strategické střely od frakce Seraphim, na kterou musí být použity dvě protiraketové střely). Výroba strategické střely trvá 5 minut, ale výroba protiraketové střely trvá jen 4 minuty - proto je užitečné k výrobě atomové rakety použít dodatečnou pracovní sílu, která její výrobu urychlí.

Každá frakce má své experimentální jednotky a stavby. Jedná se o ultimátní technologie. Např. frakce Cybran může postavit jednotku Monkeylord, což je velký robotický pavouk, vyzbrojený laserem a protileteckými raketkami. Frakce UEF může postavit jednotku Fat Boy, což je obrovská mobilní továrna, schopná stavět pozemní jednotky kdekoliv, kde se nachází a to navíc rychleji než v továrně Tech3. FatBoy navíc disponuje dělostřeleckou výzbrojí a má i malý energetický štít. Frakce Aeon má ve svém experimentálním arzenálu tzv. Paragon, což je ultimátní generátor surovin. Frakce Seraphim má mezi experimentály již zmíněnou experimentální strategickou střelu, která má daleko větší sílu, než normální Tech3 strategická střela a na její zneškodnění je potřeba dvou protiraketových střel.

Během bitvy jsou velice užitečné generátory štítů. Generátor má vždy nějaký dosah a hodnotu životnosti štítu. Energie štítů se postupně doplňuje a jejímu doplňování smí asistovat jakákoliv stavební jednotka. Štít pak pohlcuje nepřátelské střely, které by jinak dopadaly na vaše jednotky, či stavby. Pokud je štít vybit, pak se musí znovu nabít od hodnoty 0 až do 100% jeho kapacity - pak je štít znovu zapnut (to ale vyžaduje mnoho času, takže je lepší udržovat štíty v provozu). K chodu generátoru štítu je samozřejmě třeba mít energii. Pokud energie ve vašich skladech klesne na nulu, štíty se vypnou a znovu se nabíjí od 0 až do 100% hodnoty štítu. Je nutné zmínit, že štíty pohlcují střely, ale neubrání vás před atomovým výbuchem! Takže schovávat se s ACU do sítě několika štítů vám před strategickou střelou nepomůže!

Jednotky a budovy mají velmi realistické poměry velikostí. Tank Tech1 je maličký a vedle něj kupříkladu experimentální Megalith je tak velký, že může malé jednotky, ale i menší budovy jednoduše rozšlapat. Experimentální stroje jsou těžce ozbrojené a jejich použití bývá velmi často konečné - když se k vám dostane menší pavouk (Monkeylord - frakce Cybran), jeho laser vás sesmahne za několik vteřin...

Ve hře je také velmi realistická fyzika a chování všech objektů (jednotek a jejich střel). Například Artilerie při střelbě nemusí vždy zasáhnout svůj cíl - počítejte s rozptylem střel. Taktéž pokud dělostřelectvo střílí na velkou vzdálenost po pohyblivější jednotce, pak je možno s touto jednotkou uhnout. Střela logicky nezmění svůj směr a pokračuje na místo, kam byla odpálena a nenásleduje svůj cíl, jak tomu bylo ve spoustě starých strategií (například Warcraft).

Vzdušné jednotky mají svou dráhu letu a při její změně se musí obloukem otočit (kromě Gunshipů - vrtulníků, které poletují kolem svého cíle a nepřetržitě do něj střílí). Když bombardéry shodí svou nálož, musí se s náletem otočit aby shodili další, přičemž shozeným bombám trvá, než dopadnou (je taktéž možné jim uhnout).

V nabídce FAF klienta lze stahovat velké množství různých map a MODů.

MODy upravují styl nebo pravidla hry. Jsou zde např. MODy, které zvětšují Build Range, zvětšují Build Rate, zvyšují produkci surovin, upravují vlastnosti obranných prvků, zvyšují HP jednotek a budov, či do hry mnoho budov, ale i jednotek přidávají. Nakonec jsou zde MODy pro styly hry Phantom nebo Survival. Některé MODy však nelze kombinovat při nastavení hry - MODy se mezi sebou poperou a v bitvě je pak mnoho chyb. Mnoho MODů může hru vylepšit nebo zkomplikovat.

Moje oblíbená mapa v SC se jmenuje Astro Crater Battles. Základní typ mapy je 3vs3, ale jsou i verze mapy 4vs4, 5vs5, 6vs6, či i taková 3vs3vs3vs3. Vzhled mapy je jednoduchý. V rozích proti sobě jsou dva kulaté ostrovy, které jsou spojené cestou skrz střed mapy a okolo je voda. Na této mapě má každý hráč určitou funkci (Middle, Air, Eco). Middle hráč má za úkol bránit středovou cestu mezi ostrovy za použití pozemních jednotek, či samotného ACU. Air hráč zajišťuje scouting - špehování nepřátel - a protivzdušnou obranu (tedy zajištění vzdušného prostoru). Eco hráč buduje produkci surovin na maximum a pak investuje do superzbraní (experimentální jednotky, strategické střely, či například Tech3 Artillery).

Hru převelice doporučuji! Jednoduše je to mnoho zábavy za málo peněz - tedy aspoň v mém případě, protože jsem si hru pořídil jen za 2...

Pokud Supreme Commander Forged Alliance hrajete a měli byste zájem se někdy spojit, či porovnat síly, najdete mě tam pod přezdívkou GayFish (hraji výhradně za růžovou barvu), ale klidně se ozvěte na FB (Král Bramborák). Za další CZ/SK spoluhráče budu jen a jen rád!

Pokud jste se pročetli až sem, pak vám děkuji za vaši návštěvu a váš čas, který jste u mě strávili.

Mějte se co nejlépe a pokud jste hráč/ka této gamesy, pak přeji mnoho štěstí do vašich následujících bitev!

 

H.A.N.D.!

 
 

HESLO PRO PŘÍSTUP

Pokud chcete své heslo pro přístup k neveřejnému obsahu, kontaktujte mě na facebooku nebo emailem. www.facebook.com/AntalasN

Nobires@seznam.cz


QR CODE FOR DONATE

Skrze tento QR kód se můžete podílet na vedení tohoto webu - částkou 1, 2 nebo 5 korun.

Děkuji Vám!

PAYPAL QR CODE


Přihlásit se k odběru



Návštěvnost

Online: 1
Celkem: 196934
Za měsíc: 5175
Za den: 103